Van Deventerlaan 51 | 2271 TW Voorburg | (070) 387 51 79

Een verborgen dialoog

Niet meer leverbaar

Jan Roëde speelde een eigen rol in het Nederlandse kunstleven van de twintigste eeuw. Aanvankelijk leek zijn werk aan te sluiten bij de Cobragroep, maar Roëde voelde zich niet thuis in het extraverte Amsterdamse artistieke milieu. Hij gaf de voorkeur aan de relatieve rust van Den Haag. Daar ontwikkelde hij zijn manier van werken, in schilderijen met een uitbundig kleurgebruik, in tekeningen en prenten met een vleug surrealisme, en in decoratieve ontwerpen voor bedrijven en scholen. Het werk van Jan Roëde mag zich verheugen in een toenemende groep bewonderaars. John Sillevis geeft in een beknopt overzicht een schets van zijn ontwikkeling als kunstenaar.

Onvergetelijk oeuvre

Niet meer leverbaar

De kunstenaar Rein Draijer liet een uitgebreid en gevarieerd oeuvre na. Veel van zijn werk is echter in zijn lange leven als kunstenaar verdwenen of de verblijfplaats ervan is onbekend. Desondanks is er een goed overzicht van dit oeuvre en zijn biografie te geven. Deze uitgave is een eerste aanzet daartoe. Rein Draijer werd op handen gedragen door vele academie studenten in de jaren dat hij docent was aan de Koninklijke Academie in Den Haag. Bovendien was hij een kunstenaar die zich in verschillende disciplines bijzonder goed kon uiten. Bovenal echter een sympathiek en bescheiden kunstenaar met een onvergetelijk en veelzijdig oeuvre.

Kwetsbaar gepantserd

Niet meer leverbaar

Aart van den IJssel behoort tot de pioniers van de naoorlogse beeldhouwkunst in Nederland. Hij is één van de avant-gardisten die een vrijere uitdrukkingswijze voorstonden, in een tijd dat de beeldhouwkunst nog traditioneel was. Van den IJssel is een kunstenaar die gefascineerd is geweest door de natuur: dieren, maar ook bladeren, dode vogels, rotte peren en citroenen. Na de oorlog volgt hij lessen aan de Vrije Academie bij Rudi Rooijackers. Hij maakt zijn eerste beelden in hout en steen, al snel komt hij tot de conclusie dat hij zijn artisticiteit het beste kwijt kan met lassen, solderen, knippen en buigen van metalen. Zijn vele beelden getuigen hiervan.

Beeldend verhalen

Wie kent niet ‘Wiplala‘ van Annie M.G. Schmidt en ‘Mol muis en rat‘ van Jetty Krever. Jenny Dalenoord verzorgde voor deze boeken en meer dan 150 andere titels de illustraties. Over haar vak zegt Jenny: “Woorden zijn als kiezelsteentjes. De tekening moet proberen de ruimte er tussen te vullen en dat kan omdat tekenen een visuele manier van vertellen is”. Ook met haar vrije werk heeft ze veel succes. Mens en dier zijn haar favoriete onderwerpen. Bekend en zeer gewaardeerd zijn ook haar aquarellen van kerkinterieurs. Dit boek is een hommage aan deze veelzijdige Haagse kunstenares.

Begeleid door de Muze

Theo van der Nahmer is vooral in Den Haag bekend als beeldhouwer, mede omdat hij daar woonde en werkte. Veel van zijn beelden staan echter door heel Nederland. Als kunstschilder begonnen, ontdekte hij de klei op de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag (1938). Minder bekend is dat hij zijn hele leven ‘s avonds kleine vaak geestige tekeningetjes schetste. In de jaren 70 ontstaan de grote kleurrijke pastel- en krijttekeningen, een nieuw aspect van zijn talent. Daarin is zijn door hemzelf geschapen droomwereld duidelijk herkenbaar. In die wereld voelde hij zich het veiligst en gelukkig.

Drager van een eeuwenoude traditie

Niet meer leverbaar

Herman Bogman opent de rij kunstenaars waaraan de Stichting Haagse Beeldende Kunst en Kunstnijverheid in de serie Haags Palet aandacht zal schenken. Evenals zijn vader, een verdienstelijk schilder van landschappen met grazende koeien en schapen, zet Bogman zijn eerste schreden in het schildersvak met olieverf. Pas later ontdekt hij de ongekende mogelijkheden van het aquarelleren. Het laat hem niet meer los. Deze kant van Bogman wordt voor het eerst belicht in dit deel van Haags Palet.